19 september - de Tioga pass

19 september 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag is het tijd voor de Tioga pass, de mooiste route van de

VS als we internet moeten geloven. Het schijnt dat dit een uitdagende route is waar vele mensen hun remmen op kapot rijden. Oftewel, Frank rijd deze route en ik ben de navigerende bijrijder. Eerst even rustig gebruik maken van de douche faciliteiten en een ontbijtje. De douche was gratis voor 2x 5min, dus ik verheugde me op een lekkere warme relaxte douche. Het bleek een lauwe douche onder een soort mislukte douchekop, blehhh.

Nou daar gingen we, op naar de Tioga pass. Deze startte gelijk aan het eind van de weg van onze camping en zo reden wij rustige de bergen in. Heuvels werden hoger en we zagen steeds meer besneeuwde bergtoppen. De route was ontzettend mooi om te rijden, van bossen naar uitgestrekte vlaktes en diepe dalen. Overal zagen we mooie plekjes en het was echt een bijzondere route. Uitdagend was het voor Frank alleen niet, hij had wel wat meer spannende bochtjes en afdalingen verwacht. Bij Olmsted point stopten we voor een hike naar een uitzichtpunt, hier stonden we op een soort gletsjer/gesteente en keken we geweldig mooi uit over de gebergtes, genieten dit. Uiteraard kwamen we ook daar weer Nederlanders tegen, je vind ze ook overal.

Na een paar keer stoppen waren we na zo’n 2uur door de valley heen. De valley zelf was weer ontzettend druk waardoor onze RV ergens parkeren niet echt een optie was. Vanaf daar moesten we nog een uurtje naar onze camping rijden, op een weg die volgens Frank uitdagender was;) De camping lag echt in de middle of nowhere en er was ook weinig te doen. Het was inmiddels ook al laat in de middag dus ergens heenrijden was ook niet meer echt een optie. Dus hebben we maar even wat was gedaan, moet ook gebeuren natuurlijk.

Morgen was het plan om de Seqouia bomen te bekijken maar het blijkt dat die weg is afgesloten door bosbranden. De planning zijn dus gewijzigd naar een rit richting Morro Bay, het kustplaatsje uit de film Finding Dory. De laatste dagen gaan we rustig aan doen en lekker aan de kust genieten. Even lekker niks doen.